بلاگ

شهریه دانشگاه ها در آلمان

  • شهریه دانشگاه ها در آلمان

    بزرگترین مزیت کشور آلمان برای کسانی که دنبال ادامه تحصیل در کشوری دیگر هستند، شهریه بسیار کم اکثر رشته ها در دانشگاههای این کشور می باشد. البته دانشگاهها در آلمان رایگان نیستند ولی نسبت به سایر کشورها، از شهریه بسیار پایینی برخوردارند. در کل می تونیم دانشگاههای آلمان رو به سه دسته تقسیم کنیم.

    1. دانشگاههایی که شهریه آنها بین 40 تا 500 یورو در ترم هست. از اونجایی که هر سال تحصیلی از دو ترم تشکیل شده، در نتیجه با دو برابر کردن این عدد می تونید به میزان شهریه ای که باید در یک سال بپردازین پی ببرین. اکثرا دانشگاههایی که شهریشون بین 270 تا 500 یورو هست، یک بلیط شش ماهه به اسم Semester Ticket به شما میدن که به وسیله اون می تونین در فاصله معینی بدون پرداخت هیچ هزینه ای با سیستم حمل و نقل عمومی معمولی مثل اتوبوسها یا ترم داخلی شهری یا قطارهای خارج شهری کلاس 2 رفت و آمد کنید. میزان این محدوده بستگی به استان و شهری داره که توش زندگی می کنین. بعضی از دانشگاهها هستن که این بلیط رو ارائه نمیدن ولی به ازای اون پول شهریه، مزایای دیگه ای مثل نرم افزارهای رایگان یا بیمه خسارت و امثالهم به دانشجوهها ارائه میدن. توجه کنین که غذای دانشگاه جدای از شهریه هست و هر روز که غذا می خورین، پولشو می پردازین. غذا در رستوران دانشگاه که بهش Mensa میگن سرو میشه و هزینه غذا بین 1.5 تا 5 یورو بسته به دانشگاه و شهر و غذایی که می خورین متغیره.
    2. دانشگاههای ایالت بادن ووتمبرگ که از ترم زمستان سال 2017 دارای شهریه ثابت 1500 یورو در ترم هستن. یعنی 3000 یورو در سال. این ایالت شامل شهرهایی مثل اشتوتگارت، هایدلبرگ، کارلسروهه، فرایبورگ، اولم، اوفنبورگ، کونزتانس، توبینگن… میشه. پس اگه می خواین برای دانشگاههای این ایالت اقدام کنین، حواستون باشه که شهریه نسبتا بالایی داره. ایالت نورد راین وستفالن هنوز پولی (1500 یورو) نشده!!! البته “بعضی” از این دانشگاهها برای ترمهای عملی مثل اینترنشیپ (پراکتیکوم) و تز پایانیتون این شهریه رو نمی گیرن ازتون و درنتیجه ثبت نام اون ترم براتون رایگانه.

    حرفهایی در باب گرون شده شهریه دانشگاههای ایالت نورد راین وستفالن در گذشته زده شده بود که فعلا خبری از اجرایی شدنشون نیست.

    1. دانشگاههایی که شهریه هر ترمشون از 3000 تا 10000 یورو و شاید یکم کمتر در ترم هست. خب این دانشگاهها اونایی که هستن که طرفدارهای کمتری دارن. باید توجه کنین که یک دانشگاه می تونه هم رشته های پولی داشته باشه، و هم رشته های ارزون. پس لزوما اینجوری نیست که یک دانشگاه فقط رشته های پولی گرون داره یا فقط رشته های ارزون. مثلا اگر بخواین در دانشگاه تکنولوژی برلین، در رشته مهندسی انرژی تحصیل کنین، باید ترمی چهار تا پنج هزار یورو بپردازین.

    ⭕️ نکته: شهریه به زبان تحصیل ارتباطی نداره

    اگه مطلب براتون مفید بود لطفا به ما امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    اشتراک گذاری:

    مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

    دیدگاهتان را بنویسید