بلاگ

تأیید و تصدیق مدارک

  • تأیید و تصدیق مدارک

    خيلی از دانشگاه ها یا ارگانهای دولتی در آلمان برای بررسی مدارك شما نیاز دارند كه اصل ترجمه یا کپی ترجمه این مدارك توسط سفارت آلمان تاييد گردد. در خصوص این که آیا مدرک مربوطه نیاز به تأیید دارد و یا به همان صورت در آلمان قابل قبول است، اداره مربوطه در آلمان تصمیم می گیرد. همینطور خود سفارت برای مصاحبه دانشجویی از شما می خواهد که یک سری از مدارک خود را به آلمانی ترجمه کرده و سپس اصل ترجمه یا کپی آنرا به تایید سفارت برسانید. برای تایید، مدارک فارسی باید ترجمه رسمی شده و دارای مهر وزارت خارجه و دادگستری داشته باشن. مدارک انگلیسی هم باید دارای مهر تایید ارگان صادر کننده باشن.

    برای تایید اصل ترجمه مدارک یا کپی ترجمه آنها نیاز است که مدارک به آلمانی یا انگلیسی ترجمه شده باشند. تایید ترجمه های انگلیسی برای اپلای کردن معمولا کافیست ولی برای مصاحبه سفارت، کلیه ترجمه ها باید به آلمانی باشند. همینطور ارگانهای داخل آلمان در بسیاری از موارد می خواهند که شما ترجمه آلمانی ارایه کنید. در نتیجه بهتر است از ابتدا مدارکتان را به آلمانی ترجمه کنید. در هر صورت، این گفته که سفارت مدارک ترجمه شده به انگلیسی را تایید نمی کند اشتباه است.

    امکان تأیید و تصدیق اصل مدارک ایرانی به طور کلی میسر نیست. وزارت امور خارجه ایران در عوض، ترجمه مدارک را که توسط مترجمین رسمی دادگستری انجام شده اند، تأیید و تصدیق اولیه می نماید. این ترجمه ها می توانند به تأیید سفارت آلمان در تهران نیز برسد. بدین منظور ترجمه های مربوطه باید به زبان آلمانی و یا انگلیسی همراه با اصل مدارک ایرانی ارائه شوند. در ضمن توجه داشته باشید که مدارکی که با ترجمه انگلیسی ارائه می شوند ممکن است از سوی ادارات آلمانی پذیرفته نشوند! لطفا توجه داشته باشید که اگرچه سفارت کپی مدارک را به تایید می رساند، اما این تایید تنها نشان دهنده این است که کپی برابر اصل است. اما اصالت مدرک اصلی، امضاء و یا مهر صادر کننده و یا سمت ایشان تایید نمی گردد. طبق تجربه سفارت آلمان در تهران، برخی نهادهای ایرانی (به عنوان مثال، مترجمین ایرانی) مرتبا درخواست تایید اصالت مدارک را می نمایند. اصالت یک سند یا مدرک، تنها از طریق نمایندگی خارجی ایران در آلمان می تواند به تایید و تصدیق برسد.

    تأیید و تصدیق مدارک فقط به صورت حضوری در باجه امور حقوقی و کنسولی سفارت صورت می گیرد. اقوام، آشنایان، وکالی دادگستری و یا دارالترجمه ها می توانند از طرف شما برای درخواست تأیید مدارک اقدام کنند، و در این صورت نیازی به ارائه وکالتنامه برای شخص مراجعه کننده نمی باشد. تأیید مدارک با ارسال توسط پست از آلمان و یا از طریق ادارات آلمانی، اصولا امکان‌پذیر نیست.

    لطفا توجه داشته باشید که مدارک با امضاهایی که دیگر جدید نیستند از سوی سفارت تایید نخواهند شد. یعنی ترجمه ها باید درست بلافاصله (معمولا تا یکسال مشکلی نیست) پس از تایید وزارت امورخارجه ایران جهت تایید سفارت ارائه گردند. کپی ها و ترجمه ها می بایست به صورت کامل ارائه گردند، در غیر این صورت تأیید مدارک انجام نخواهد شد و تنها نیمی از هزینه پرداختی مسترد خواهد گردید.

    ◀️ تأیید و تصدیق رایگان مدارک تحصیلی ایرانی و کپی آن برای دانشجویان جهت پذیرش دانشگاه

    تایید پنج نسخه کپی مدارک تحصیلی در هر ترم رایگان می باشد. علاوه بر این برای درخواست بورس تحصیلی از DAAD می توانید دو نسخه کپی از مدارک تحصیلی را بدون هزینه تأیید نمایید. لازم به ذکر است که جهت تسریع در روند تأیید کپی مدارک مورد نیاز دانشجویی، می بایست این تعداد نسخۀ معاف از هزینه تأیید، همزمان و در یک نوبت ارائه گردد. معافیت از پرداخت هزینه تأیید کپی یا تصدیق مدارک شامل آن گروه از مدارکی می گردد که مستقیما به تحصیل در آلمان مربوط باشد و دیگر مدارک (همچون مدارک برای پیوستن به خانواده و یا گواهینامه رانندگی) را شامل نمی گردد. جهت استفاده از خدمات رایگان باید برای هر سری کپی مدارک یک گواهی جدید در خصوص درخواست پذیرش دانشگاهی (به عنوان مثال: مکاتبه جدید با دانشگاه، روادید دانشجویی) و یا پذیرش از یک دانشگاه آلمانی همراه مدارک ارائه گردد.

    ❗️ ترجمه ها باید مهر تایید دادگستری و وزارت خارجه داشته باشند.

    ❗️ برای تایید مدارک جهت اخذ پذیرش از یک دانشگاه آلمانی باید کپی های ساده کل پک ترجمه مدارک خود (که حاوی کپی اصل مدارک تحصیلی فارسی هم می باشد) را به تأیید سفارت آلمان برسانید. اگر به پک ترجمه های خود نگاه کنید متوجه می شوید که به جز خود صفحات ترجمه، کپیهای مدارک فارسی هم در پک وجود دارد. برای تایید باید از همه این صفحات کپی ساده گرفت.

    ❗️ مکاتبه ای که می خواهید برای تایید مدارک به سفارت تحویل دهید باید مربوط به ترمی باشه که هم اکنون در بازه اپلای آن هستیم یا اینکه بازه اپلای آن در شرف شروع شدن هست. چنانچه ددلاین اپلای رشته ای که برایش مکاتبه کرده ایم به پایان رسدیده باشد، آن مکاتبه دیگر معتبر نیست.

    ❗️ بطور معمول کپی مدارک تحصیلی ارائه شده جهت تأیید، در روز کاری بعد از ارائه آنها در ساعت 14:30 تحویل متقاضی می گردند.

    ❗️ اصولا اصل مدارک تحصیلی بطور رایگان تایید نمی شوند. لیکن اگر با این وجود در شرایط خاص، تایید این مدارک الزم شود، به عنوان مثال اگر دانشگاهی این مدارک را بصورت تایید شده خواسته باشد، ارائه مدرکی جهت اثبات این لزوم باید به هنگام ارائه درخواست انجام پذیرد.

    ❗️ تمامی کپی ها می بایست در قطع A4 تحویل داده شوند، حتی اگر مدرک اصل اندازه دیگری داشته باشد.

    ❗️ هر مدرکی که قرار است تأیید شود، باید با اصل مدرک فارسی ارائه گردد.

    ❗️ پاسپورت هم همراهتون باشه

    ❗️ پنج مکاتبه همراهتون باشه. نیاز نیست توی مکاتبه حتما ذکر شده باشه که شما به کپی تایید شده نیاز دارین. همین که نشون بده شما برای اپلای کردن مکاتبه کردین کافیه. نیازی هم نیست حتما برای دانشگاه یا رشته ای که می خواین براش اپلای کنین مکاتبه کنین. هر دانشگاهی یا رشته ای که خیلی بی ربط نباشه اوکیه.

    ❗️ پرینت وقت سفارتتون همراهتون باشه.

    ❌ کپی ها باید در دسته بندی های جداگانه باشند. لطفا آنها را به هم منگنه نکنید.

    ❗️ چنانچه مکاتبه نداشته باشید و یا قبلا در همین ترم 5 سری رایگان تایید کرده باشید، باید بابت تایید مدارک هزینه بپردازید. هزینه تایید برای یک کپی مدرک با زبانی به خط لاتین برابر با 10 یورو و برای تایید کپی مدرک به خط غیر لاتین برابر با 15 یورو می باشد که به یورو دریافت می گردد. معمولا سفارت برای مدارک هر مقطع یعنی مثلا دانشنامه و ریزنمرات لیسانس با هم 15 یورو دریافت می کند. بخشهای مختلف گواهی زبان گوته در صورت داشتن گواهیهای جداگانه با هم تایید می شوند و کلا 10 یورو هزینه دارند.

    لطفا مدارک خود را به ترتیب زیر دسته بندی نمایید:

    دسته اول: اصل فارسی تمام مدارک

    دسته دوم: ترجمه رسمی مدارک فارسی با مهر تایید دادگستری و وزارت امور خارجه

    دسته سوم: کپی کامل از کل پک ترجمه مدارکی که برای تأیید ارائه می دهید به جز صفحه اول مربوط به اطلاعات دارالترجمه (توجه شود که درون پک ترجمه کپی مدارک فارسی هم موجود می باشد، از آنها هم کپی بگیرید)

    ✅ چنانچه مدارک به انگلیسی یا آلمانی هستند، کپی ساده از آنها کافیست.

    ❗️ در صورت درخواست دانشگاه، با ارائه مکاتبه می توانید سایر مدارک مثل مدارک زبان انگلیسی را هم رایگان تایید کنید.

    ❗️ چنانچه مدرک تحصیلی خود را در خارج از کشور کسب کرده اید، لطفا در وبسایت نمایندگی کشور آلمان در کشور تحصیل بررسی نمایید که آیا در آن کشور مدارک تایید می گردند و یا روند آپوستیل انجام می گیرد. مدارک تحصیلی خارجی میبایست به تایید نمایندگی آلمان در کشور مربوطه رسیده باشد و یا ممهور به مهر آپوستیل کشور مزبور باشد.

    ◀️ تأیید و تصدیق مدارک تحصیلی ایرانی و کپی آن برای مصاحبه سفارت:

    بسته به نوع ویزا مدارک متفاوتی نیازمند تایید هستند. از طریق لینک زیر می توانید به مدارکی که نیاز دارید پی ببرید. تنها مدارکی نیاز به تایید دارند که در توضیحاتشان ذکر شده باشد. به این نکته توجه کنید که آیا تایید اصل ترجمه مورد نیاز می باشد یا تایید کپی آن:

    https://teheran.diplo.de/ir-fa/service/visa-einreise/-/2073766

    ◀️ تأیید و تصدیق مدارک تحصیلی ایرانی و کپی آن برای اپلای جهت اخذ پذیرش:

    چون دانشگاههای مختلف مدارک مختلفی مد نظر دارند، توصیه می شود که کلیه مدارک تحصیلی خود از دیپلم به بالا را ترجمه کرده و به همراه کپی پاسپورت خود جهت تایید به سفارت ببرید. ولی در حالت کلی باید ببینید دانشگاه از شما چه مدارکی خواسته است. مثلا در اکثر موارد نیازی به تایید کپی پاسپورت نیست مگر اینکه دانشگاه مستقیم از شما خواسته باشد.

    ترتیب مدارک برای تایید مدارک در این حالت را می توانید از سایت سفارت آلمان در ایران جوریا شوید:

    https://teheran.diplo.de/blob/2077848/ef4af7cdc72c751550ea88ed208b65f4/legalisation-dl-data.pdf

    ◀️ هزینه، ساعت کاری و سایر موارد مربوط به سفارت:

    ❗️ بسته به نوع ویزا ممکنه مجبور بشین برای تایید مدارک پول بدین. پس مخصوصا اگه برای ویزای غیر دانشجویی اقدام کردید پول کافی به یورو همراهتون باشه. 25 یورو برای حوال شخصیه مثل شناسنامه ایرانی ، گواهی ولادت، سند ازدواج، سند طلاق، گواهی فوت، گواهی تجرد و 45  یورو برای سایر مدارک (احکام دادگاه، گواهی سوء پیشینه، سایر گواهی ها). هزینه هنگام درخواست به یورو دریافت می گردد. اگر مدرکی یا سندی تایید نشود، مثلا به دلیل جعل، ۷۵٪ هزینه (یعنی ۱۵ و یا ۳۰ یورو) هزینه اخذ می شود. گذرنامه های ایرانی تایید نمی شوند. کپی آن ها می تواند تایید شود (صفحه اول گذرنامه کافی است). برای دانشجویان، چنانچه مکاتبه نداشته باشین و یا قبلا در همین ترم 5 سری رایگان تایید کرده باشین، باید بابت تایید مدارک هزینه بپردازید. هزینه تایید برای یک کپی مدرک با زبانی به خط لاتین برابر با 10 یورو و برای تایید کپی مدرک به خط غیر لاتین برابر با 15 یورو می باشد که به یورو دریافت می گردد.

    ❗️ ساعت کار باجه ها: یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 7:30 الی 10:30 می باشد. جهت درخواست تأیید مدارک، تعیین وقت قبلی مورد نیاز است. لطفا از طریق سامانه وقت دهی سفارت آلمان در تهران، وقت قبلی خود را تعیین نمایید.برای اطلاعات بیشتر لطفا به وبسایت سفارت مراجعه نمایید. بطور معمول مدارک تایید شده حدود ساعت 14:30 همان روز آماده تحویل هستند. در موارد نادری امکان دارد بررسی مدارک و یا ترجمه آن الزامی باشد، به همین خاطر روند انجام کار ممکن است چند روز یا حتی چندین هفته به طول انجامد. چنانچه مدارک خود را برای ارائه درخواست ویزا الزم دارید، دقت فرمایید که تأیید مدارک خود را در روز درخواست ویزا انجام نداده و قبال به تأیید مدارک خود مبادرت فرمایید.

    برای اطلاعات تکمیلی به سایت سفارت مراجعه کنید:

    تأیید و تصدیق مدارک

    ◀️ ویژگی های مدارک مورد نیاز

    1. برای تأیید سند ازدواج ارائه اصل شناسنامه زوجین الزامی است. چنانچه ازدواج به صورت وکالتی صورت گرفته است، ارائه یک کپی از وکالتنامه نیز ضروری می باشد بدون ترجمه. سفارت در این مورد یادآوری می کند که ازدواج هایی که بر اساس وکالت عام انجام شده است، یعنی وکالتنامه هایی که در آن اسم همسر آینده ذکر نشده است، از نظر قانون آلمان مورد قبول نمی باشد. برای تأیید سند طالق فقط ارائه شناسنامه یکی از زوجین الزامی است.

    2. ترجمه مدارک رسمی ایرانی که توسط مترجم رسمی دادگستری ترجمه گردیده و سپس توسط دادگستری و وزارت امور خارجه جمهوری اسالمی ایران تأیید گردیده باشد. ترجمه سند و مدرک باید برگردان کامل و صحیح محتوای مدرک اصلی باشد. کپی های متصل به ترجمه مدارک نیز می بایست کامل باشد

    3. کپی گذرنامه/ کارت ملی صاحب مدرک (بر روی کپی گذرنامه می بایست شماره تلفن صاحب مدرک و یا پ یک، جهت سوالات احتمالی یادداشت شده باشد.)

    ◀️ گرفتن وقت تایید مدارک:

    چنانچه جهت مصاحبه دانشجویی در سفارت آلمان به تایید مدارک خود نیاز دارید یا مصاحبه خود را انجام داده اید ولی نقص مدرکی خورده اید که نیاز به تایید دارد، به نکات زیر توجه کنید:

    ❗️ پذیرش مدارک جهت تصدیق/تأیید کپی برای مراجعینی که هفته بعد دارای وقت تعیین شده برای بخش روادید جهت ارایه درخواست می باشند و یا بخش روادید از آن ها ارایه این مدارک جهت تکمیل نقص مدارک را درخواست نموده است، همواره روزهای دوشنبه و پنجشنبه صورت خواهد گرفت.

    خواهشمند است به تقسیم بندی زیر توجه فرمایید:

    روزهای دوشنبه فقط به کسانی اجازه ورود داده می‌شود که نوبت مصاحبه‌شان برای روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ی همان هفته باشد.

    روزهای پنج‌شنبه هم فقط به کسانی اجازه ورود داده می‌شود که نوبت مصاحبه‎شان برای روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته‌ی بعدش تعیین شده باشد.

    ❗️ درصورت وجود نقص مدرکی که نیاز به تایید دارد، مدارکی که با تأخیر و جهت تکمیل مدارک به بخش وایزا تحویل داده می‌شوند را می‌توانید در روزهای دوشنبه یا پنج‌شنبه کپی برابر با اصل/ تأیید نمایید.

    اما چنانچه به هدفی غیر از مصاحبه دانشجویی یا تکمیل مدارک نقصی خورده در روز مصاحبه، نیاز به تایید مدارک دارید (مثلا برای اپلای برای دانشگاه)، نیاز به گرفتن وقت قبلی می باشد. تعیین وقت سفارت را می توانید خودتان و به صورت رایگان از طریق سایت اینترنتی سفارت انجام دهید. لطفا به صورت آنلاین و از طریق اینترنت اقدام به گرفتن وقت نمایید:

    سامانه تعیین وقت سفارت آلمان در تهران

    بهتر است به صورت تیمی اقدام به گرفتن وقت تایید مدارک کنید چون در حالت عادی وقتی باز نیست و در سایت سفارت شما با پیغام زیر رو به رو می شوید:

    Unfortunately, there are no appointments available at this time. New appointments will be made available for booking at regular intervals.

    ولی در زمانی نامشخص وقتها باز شده و به سرعت پر می شوند. کسی نمی داند وقتها چه زمانی باز می شوند. در نتیجه بهتر است به صورت گروهی کشیک بدهید. در صورتی که تعیین وقت سفارت را به شخص ثالثی واگذار می نمایید، لطفاً توجه داشته باشید که تضمینی از طرف بخش روادید برای اعتبار این اشخاص وجود ندارد.

    چنانچه در حال کشیک دادن بودید و ناگهان وقت تایید مدارک باز شد، با صفحه زیر روبرو میشین:

    ❗️ وارد کردن شماره پاسپورت یا کد ملی الزامیه

    ❗️ در صورتی که شخص دیگه ای مدارک رو براتون می بره باید اسم اون شخص رو هم در انتها بنویسید

    ❗️ شماره موبابل رو به این صورت وارد کنید: 0912…

    ❗️ در قسمت نوع اقدام یا Application type اگه می‌خواین کپی ها رو تایید کنین‌ گزینه دوم رو انتخاب کنین ولی اگه می خواین خود ترجمه یا مدرکی رو لیگلایز کنین گزینه اول رو انتخاب کنین

    اگه مطلب براتون مفید بود لطفا به ما امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    اشتراک گذاری:

    مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

    دیدگاهتان را بنویسید