بلاگ

زبان تحصیل در دانشگاه های آلمان

  • زبان تحصیل در دانشگاه های آلمان

    زبان تحصیل در دانشگاه های آلمان متغیره و رشته های مختلف یک دانشگاه ممکنه پیش نیازهای زبانی مختلفی داشته باشن. سفارت آلمان در تهران برای اعطای ویزا دانشجویی یا دکترا یا فرصت مطالعاتی از شما مدرک زبانی رو می خواد که دانشگاه یا استاد تقاضا کرده باشه. در نتیجه اگه دانشگاه مدرک زبان آلمانی نخواد و رشته تحصیلی 100% به انگیسی ارایه بشه، سفارت هم هیچ مدرک زبان آلمانی از شما نمی خواد. برای دوره های دکترا به بعد اگه استاد طی نامه ای سطح زبان شما رو تایید کنه، دیگه نیازی نیست که هیچ مدرک زبانی، چه انگلیسی و چه آلمانی، به سفارت ارایه کنید. برای دوره ارشد هم چند مورد با همین شرایط مشاهده شده.  برای پذیرش نهایی در رشته های آلمانی زبان باید مدرک تایید شده توسط دانشگاه رو داشته باشین ولی به جای پذیرش نهایی می تونین پذیرش مشروط بگیرین و بخشی از زبانتون رو آلمان بخونین. کسانی که قصد تحصیل به زبان آلمانی دارن و از دانشگاه پذیرش مشروط به کسب مدرک آلمانی مناسب یا گذروندن کورس زبان آلمانی در کشور آلمان می گیرن، برای اخذ ویزای تحصیلی باید به سفارت حداقل مدرک آلمانی B1 ارائه کنن. در ادامه رشته های دانشگاههای آلمان رو بر حسب زبان تحصیل دسته بندی می کنیم:

    1. رشته هایی که زبان تحصیلشون کاملا آلمانیه و از همون بدو ورود باید مدرک زبان مورد نیازشون رو آماده کرده باشین. حالا ممکنه B1 یا B2 یا نمره ای بالا در آزمون TestDaf نیاز باشه یا چیز دیگه. 

    2. رشته هایی که فقط آلمانیه ولی دانشگاه اجازه میده اول برین آلمان زبان بخونین و به حد مطلوبی برسین یا مثلا نمره خوبی در یک آزمون مثل همون TestDaf بیارین و بعدش درستون رو شروع کنین. البته باید توجه کنین که برای گرفتن ویزای این دانشگاهها که خیلی هم پرطرفدار هستند، باید حداقل مدرک B1 داشته باشین. در غیر اینصورت سفارت بهتون ویزا نمیده. 

    3. رشته هایی که اکثر درسهاشون به آلمانین ولی درس انگلیسی هم دارن. این رشته ها هر دو مدرک آلمانی و انگلیسی رو ازتون می خوان و معمولا مدرک انگلیسی ای که ازتون می خوان پایینتر از مدرک آلمانیه. کلا دانشگاههای آلمان مدرک انگلیسی آیلتس 5.5 در پایین ترین حد و آیلتس 7 رو در بالاترین حالت از شما می خوان.

    4. رشته هایی که اکثر درساشون به انگلیسیه ولی چند درس به آلمانی هم دارن. این دانشگاهها معمولا از شما مدرک آلمانی در حد A2 یا B1 و بعضا B2 می خوان.

    5. رشته هایی که کلا انگلیسی هستند ولی از شما مدرک آلمانی در حد A1 یا A2 هم می خوان.

    6. دانشگاههایی که کلا انگلیسی هستند و اصلا مدرک آلمانی نمی خوان. برای ویزای این دانشگاهها سفارت هم ازتون مدرک آلمانی نمی خواد. رقابت برای گرفتن پذیرش این دانشگاهها خیلی سختتره. ما هم توصیه می کنیم که قبل اومدن، حتی اگه رشتتون انگلیسیه، آلمانی یاد بگیرین چون واقعا لازمه. هر چه بیشتر بهتر.

    ◀️ تحصیل به انگلیسی

    همونطور که گفتیم تعداد قابل توجهی از دانشگاههای آلمان، رشته هایی ارائه می کنن که یا کلا به زبان انگلیسی هستن یا اینکه بخش اصلیشون به انگلیسیه. این دانشگاهها معمولا از شما مدرک آیلتس یا تافل می خوان. در هر صورت شما باید یکی از این دو مدرک رو ارائه بدید چون سفارت برای ویزا ازتون می خواد. در ضمن اگه دانشگاه از شما هیچ مدرک زبان آلمانی ای نخواد، سفارتم ازتون مدرک زبان آلمانی نمی خواد. حتی اونهایی که در دانشگاه رشتشون ادبیات زبان انگلیسی، مترجمی انگلیسی، یا TEFL بوده هم باید یکی از دو امتحان فوق رو بدن مگر اینکه دانشگاه یا استاد به طریقی سطح زبانشون رو تایید کنه. زبان دکترا و فرصت مطالعاتی اکثرا انگلیسیه مگه اینکه خلافش ثابت بشه. کسایی که برای دکترا یا فرصت مطالعاتی می رن آلمان اگه بتونن یک نامه از استاد یا دانشگاه بگیرن که توش تایید کرده باشه سطح زبانشون کافیه، نیاز به دادن امتحان آیلتس یا تافل ندارن. البته ممکنه مواردی باشه که بگن حتما باید امتحان بدین ولی این موارد خیلی کمه. 

    ? امتحان آیلتس IELTS

    امتحان آیلتس 4 بخش داره که عبارتند از speaking, reading, writing و listening. بالاترین نمره در این آزمون 9 هست. شما در هر بخش یک نمره می گیرین و نمره کلتون با محاسبه میانگین نمرات این چهار بخش حساب میشه. نمره این امتحان و هر کدوم از مهارتهاش بر پایه 0.5 هست. یعنی نمره 6.25 نداریم تو این امتحان. یا 6 یا 6.5 . از طرفی برای نمره کل یا overall ، میانگین چهار تا مهارت گرد میشه و گرد شدنش به ترتیبه که  اگه میانگین چهار نمره مثلا زیر 6.25 ولی بالای 6 باشه، نمرتون میشه 6. ولی اگه میانگین چهار نمرتون شده 6.25 یا بالاتر، اونوقت گرد به سمت بالا میشه و نمره نهاییتون میشه 6.5 . در ایران موسسات زیادی هستن که این آزمون رو برگزار می کنن و هر موسسه معمولا ماهی دو بار این آزمون رو برگزار می کنه. جواب هم معمولا بعد از 13 روز میاد. کلا شایعه در باب موسسات زیاده و خیلیا میگن بهتره برین خارج از کشور امتحان بدین. ولی اینها همه شایعاته. در هر صورت نمره ای که می گیرن، یا همون نمره واقعی خودتونه یا اینکه ممکنه در یک یا دو مهارت نیم نمره کمتر و یا حتی بیشتر بشین که چیز مهمی نیست. خیلی مهمه که به شایعاتی که توسط موسسات به اصلاح آموزش آیلتس پخش میشه توجه نکنین. از طرفی به امتحان های mock هم اعتماد نکنید. صرفا این امتحان و اگه دوست دارین برای آشنایی با نحوه برگزاری آزمون بدین. نمره امتحان mock نشان دهنده هیچ چیزی نیست. چون شرایط امتحان و همینطور سوالات امتحان، و همچنین نحوه نمره دهی در آزمون آیلتس می تونه خیلی متفاوت باشه. بعضیا بودن توی امتحان mock نمره بالایی می گرفتن، ولی تو امتحان اصلی نمرشون 1.5 تا 2 نمره کمتر شد. دلیلش اینه که خیلی وقتا موسسات برای نگه داشتن شما، به شما این حس رو می دن که وضعتون خوبه ولی خب حقیقت چیز دیگه ایه. به هر حال اگه واقعا تلاش کرده باشین و خوب کار کرده باشین، نمره مد نظرتونو می تونین به راحتی بگیرین. نمره های مد نظر دانشگاهها برای امتحان آیلتس از 5.5 تا 8 به بالا متغیر هستند. توجه کنین که این نمره ها معمولا نمره کل هست و قرار نیست در تک تک مهارتها این نمره رو بیارین. اعتبار مدرک این آزمون از زمان آزمون 2 سال هست. این موضوع در زمان گرفتن پذیرش و همچنین برای مصاحبه سفارت مهمه. یعنی برای این دو کار باید مدرکتون معتبر باشه. ولی بعد از گرفتن پذیرش و گذروندن مصاحبه ویزا، موقع ثبت نام در دانشگاه، می تونید از همون مدرک استفاده کنید حتی اگه کمی از اعتبارش گذشته باشه. البته زیاد دیده شده که سفارت هم راه اومده. مراکز برگزار کننده آزمون آیلتس رو می تونین اینجا پیدا کنین. بعد از ورود به سایت هر موسسه یک پروفایل برای خودتون درست کنید تا بتونید برای آزمون ثبت نام کنید. با گشتن توی سایت می تونید از تاریخ امتحانهای آینده و سایر اطلاعات مربوطه مثل قیمت یا مکان آزمون مطلع بشین.

    خیلیا می گن که با نمره پایینتر زبانو رزومه بهتر می تونین پذیرش بگیرین ولی حواستون باشه که در نهایت سفارت اون نمره ای رو ازتون می خواد که دانشگاه خواسته. پس اگه نمره پایینتر به سفارت بدین، ریسک کردین. اگه دارین به ددلاین دانشگاه نزدیک می شین و مدرک زبان ندارین با مکاتبه می تونین از دانشگاه مهلت بگیرین. اکثرا همکاری می کنن. ولی برای مصاحبه باید مدرک رو داشته باشین.

    ? آزمون تافل Toefl

    منظور از تافل در این متن آزمون TOEFL iBT یا همون تافل بر مبنای اینترنت می باشد که از سال 2005 تقریبا جایگزین آزمون های PBT و CBT شده. آزمون تافل یکی از دو آزمون مهم زبان انگلیسی در دنیاست (در کنار آیلتس). مهمترین نکته در هر دوی این آزمون ها اینه که چیزی به نام قبول و یا رد وجود نداره و بسته به نمره ی مطلوب با توجه به هدف داوطلب میتونه متفاوت باشه. تافل هم مثل آیلتس چهار بخش Listening , Reading, Writing و Speaking رو داره. اما دو فرق اساسی بین این دو آزمون وجود دارد. امتحان تافل تماماً توسط یک کامپیوتر انجام می شود و خبری از کاغذ نیست. بطور مثال در بخش writing شما تمامی متن خودتون رو با کیبورد تایپ میکنید و همینطور در بخش speaking صدای شما توسط کامپیوتر ضبط میشه تا بعدا یک rater یا ممتحن اون رو بررسی کنه و نمره بده. در تافل برای هر کدوم از بخش ها 30 نمره در نظر گرفته شده که در مجموع نمره ای بین 0 تا 120 بدست میاد. آزمون تافل به مراتب طولانی تر از آیلتسه. 200 تا 230 دقیقه در مقایسه با آزمون آیلتس که بین 171 تا 174 دقیقه طول میکشه. یک فرق مهم دیگه بین آیلتس و تافل اینه که در تافل بخش هایی از speaking و writing تلفیقی هستند. بطور مثال برای قسمت اول رایتینگ داوطلب باید یه متن رو بخونه و به یک مونولوگ گوش بده و در نهایت جمع بندی خودش رو بنویسه.

    ? IELTS یا TOEFL؟

    معمولا تعداد موسساتی که آزمون آیلتس رو قبول میکنند از آزمون تافل بیشتره. پس میشه گفت آیلتس انتخاب های بیشتری به شما میده. البته در اغلب موارد افرادی که قصد ادامه تحصیل دارن متوجه میشن که دانشگاه مورد نظر هر دوی این آزمون ها رو میپذیره. در این صورت برای انتخاب آزمون باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

    تافل رو انتخاب کنید اگه:

    1. کار با کامپیوتر براتون راحته

    2. توانایی گوش دادن و نت برداری همزمان دارید

    3. سرعت تایپ مطلوبی دارید

    4. ترجیح میدید در آزمون با کامپیوتر صحبت کنید تا یک انسان

    5. توانایی تمرکز برای مدت زمان طولانی دارید

    6. ترجیح میدید بخش های ریدینگ و لیسنینگ امتحان شما محتوای آکادمیک داشته باشید

    7. با سوالات چهار گزینه ای مشکلی ندارید

    8. گوش دادن به لهجه امریکایی برای شما آسون تره

    آیلتس رو انتخاب کنید اگه:

    1. توانایی تمرکز برای مدت طولانی ندارید

    2. ترجیح میدید نوع سوالات متنوع باشه

    3. ترجیح میدید مدت امتحانتون کوتاه تر باشه

    4. توانایی درک انواع لهجه ها رو دارید

    5. ترجیح میدید با دست بنویسید

    6. به سوالات چهار گزینه ای علاقه مند نیستید

    7. صحبت کردن رو در رو با یک شخص رو دوست دارید

    ⭕️ نمره مورد نظر دانشگاهها بین 70 تا 110 هست که بستگی به دانشگاه و رشته داره. حالا ممکنه بعضیا یکم بالاتر یا پایینتر رو هم قبول کنن. اعتبار مدرک این آزمون هم 2 سال هست. 

    ◀️ تحصیل به آلمانی

    برای تحصیل به زبان آلمانی دانشگاه از شما یکی از مدارک TestDaf ،DSH ،B2/C1/C2 یا Telc رو میخواد. البته بعضی دانشگاه ها هستند مثل اشتوتگارت که فقط تست داف قبول میکنن و بعضی هر چهار مدرک مورد قبولشون هست. اما برای گرفتن پذیرش همینطور که در پستهای قبلی گفته شد این امکان وجود داره که پذیرش مشروط به گذروندن کلاس زبان بگیرید و سپس یکی از مدارک گفته شده رو ارایه کنید. اما اینکه دانشگاه ها از نظر اینکه با چه حداقل مدرک زبانی پذیرش مشروط بدن با هم متفاوت هستن. بعضی از سطح A1 هم قبول میکنن اما نکته مهم اینجاست که شما برای گرفتن ویزا باید حداقل مدرک B1 به سفارت ارایه کنید. 

    یادگیری زبان آلمانی رو چطور شروع کنیم؟؟ شاید این سوال همه کسایی باشه که میخوان از صفر شروع به یاد گیری زبان آلمانی کنند. بهترین حالت اینه: در سطوح اولیه در کلاسهای عمومی شرکت کنید و بعد از گذروندن حداقلA1 این توانایی رو دارید که حتی خودتون بدون کلاس ادامه بدید. که البته این نیازمند حداقل یک سال زمان هست تا به سطح مورد قبول برای B1 برسید. اگر این مدت زمان ندارید بهتره به صورت خصوصی دوره آمادگی آزمون بگذرونید ولی دقت کنید که شما رو فقط برای آزمون آماده میکنن و حتی میتونید ظرف مدت 3ماه B1 بگیرید اما در واقع دانش زبانتون در اون حد نیست و اگر سعی نکنید سطح زبانتون بهتر کنید به طور جدی در آلمان با مشکل مواجه میشید. 

    اکثرا تصور میکنن که با گرفتن سریع مدرک B1 و اومدن به آلمان و گذروندن کلاس در آلمان از نظر زمانی خیلی به نفعشون میشه و سریع یاد میگیرن و میتونن به عنوان مثال DSH قبول بشن. اما واقعیت اینه که کیفیت کلاس زبانهای آلمان به مراتب از کلاسهایی که در این برگزار میشه کمتر هست و استاد وقت کمتری صرف دانشجو میکنه در واقع استادها اکثرا در خارج از تایم کلاس هیچ فعالیتی برای دانشجو نمیکنن چون فقط در ازای کلاس حقوق دریافت میکنن. نتیجه اومدن به آلمان با این تصور هدر رفتن زمان زیاد و البته پول فراوان هست چون شهریه کلاسها حداقل برای هر ترم 200 یورو هست و کسایی که با سطح زبان پایین میان آلمان چندین بار هر ترم رو تکرار میکنن تا بالاخره قبول بشن و اکثرا حداقل یک سال وقت صرف زبان خوندن میکنن و به عبارتی حدود 10 هزار یورو هزینه!!!

    راه حل: عجله نکنید و تا میتونید در ایران زبان بخونید حتی تا لحظه پرواز.

    در ادامه در مورد چندتا از آزمون های رایج زبان آلمانی توضیحاتی میدم:

     ? آزمونهای A1 و A2: 

    بعضی دانشگاههای آلمانی که رشته های به زبان انگلیسی ارائه می کنن از متقاضیان می خواد که یک مدرک A1 یا A2 هم ارائه بکنند. همینطور ویزای پیوست هم نیازمند مدرک آلمانی A1 هست. این امتحانا هر کدوم داری چهار بخش هستند. کل امتحان در یک روز برگزار میشه. ابتدا امتحان کتبی که شامل Hören ، Lesen، Schreiben هست برگزار میشه و بعدش به نوبت امتحان Sprechen رو می دین. برای قبول شدن این امتحان باید در کل 60 درصد نمره رو بگیرین. یعنی امکان داره که نمره یکی از چهار مهارت رو زیر 15 بشین ولی تو بخشای دیگه نمره بهتری بیارین و جبرانش کنین. البته مورد داشتیم که در سه بخش نمره خوبی داشته ولی در یک بخش نمرش 8 از 25 بوده و کلا مردود شده. پس ریسک نکنین. سعی کنین در هر بخش دیگه حداقل 10 رو بگیرین

    ? آزمون B1: 

    میشه گفت همه کسایی که قصد تحصیل به زبان آلمانی دارن در این آزمون شرکت میکنن. شما میتونید در امتحان موسسه گوته و یا ökf شرکت کنید و مدرک هر دو مورد قبول سفارت و دانشگاه ها (نه همشون) هست. آزمون گوته از 4 بخش تشکیل شده: Schreiben, Sprechen, Lesen, Hören 

    برای قبولی در این امتحان باید در هر یک از این بخشها حداقل 60% نمره رو کسب کنید. هر کدوم از این تایلها رو که قبول نشید اجازه دارید که دوباره فقط همون تایل رو امتحان بدید. برای آمادگی این آزمون کتابهای زیادی هست مثل

     Fit fürs B1, mit Erfolg zum B1….

    ? آزمون B2:

    در این سطح از شما انتظار میره که متن ها و شنیده های سخت‌تر از مباحث عادی و روزمره (سطح B1) رو بفهمید و راجع بهشون بتونید اظهار نظر کنید. در نتیجه نسبت به امتحان B1 باید زمان بیشتری براش بذارید.

    موسسات گوته، تلک، و او.اس.د. این امتحان رو در ایران برگزار میکنن. هر کدوم به سبک خودشون:

    امتحان گوته: در این امتحان هر سکیل یا مهارت یک مدول به حساب میاد، یعنی شما می تونید در هربار ثبت نام از بین لزن، هوغن، شغایبن و شپغشن، یک یا چند یا همه تایل هارو ثبت نام کنید، هر تایلی که دوست داشتید رو امتحان بدید و کارنامه هر مهارت رو جداگونه دریافت کنید. طبق قوانین گوته، درصوریتکه شما هر چهار مدول رو قبول شده باشید، میتونید درخواست کنید که یک کارنامه جداگونه براتون صادر بشه که حاوی هر چهار مدوله البته معمولا باید هر چهار تایل رو در یک مرکز، و نهایتا در طول یکسال قبول شده باشید. همچنین اگه از اول 4مدول رو با هم ثبت نام کنید، خودشون یک کارنامه براتون صادر میکنن. حداکثر نمره در هر تایل 100، و نمره قبولی در هر تایل معادل60% هست یعنی شما حداقل باید 60 نمره از هر مدول بیارید. امتحان شفاهی گوته معمولا با یک پارتنر انجام میشه و در صورتی که پارتنر وجود نداشته باشه شما با ممتحن این بخش رو انجام میدید.

    امتحان او.اس.د:  (ÖSD) موسسات او.کا.اف. در تهران، و انجل در شیراز و اصفهان، این امتحان رو برگزار میکنن. اینجا دو مدول وجود داره: مدول شفاهی: شامل شپغشن. مدول کتبی: شامل لزن، هوغن و شغایبن. مدول کتبی به این صورته: شغایبن 30 نمره، هوغن 20 نمره، لزن 20 نمره. در مجموع 70 نمره، نمره قبولی این مدول حداقل 42 هست. دقت کنید که فقط مجموع سه تایل اهمیت داره مثلا ممکنه شما لزن رو 5 بگیرید، اما در مجموع بالاتر از 42 کسب کنید، در نتیجه شما مدول کتبی رو قبول شدید. مدول شفاهی به این صورته که کلا 30 نمره برای شپغشن در نظر گرفته میشه، برای قبولی شخص باید بتونه حداقل نمره 18 رو کسب کنه. برای امتحان دادن دو حالت وجود داره: اول اینکه شما قصد دارید شغیفتلیش و موندلیش رو جدا بدید. در نتیجه در صورت قبولی هر کدوم می تونید کارنامه شو دریافت کنید. {میتونم امتحان رو مدولار بدم و یک کارنامه بگیرم؟ در صورتی که دو مدول رو در بازه زمانی کمتر از یکسال امتحان داده باشید، و هر دو رو هم در یک مرکز، (مثلا همشو در موسسه انجل) میتونید کارنامتونو یکی کنید.} حالت دوم اینه که کل امتحان (یعنی شغیفتلیش و موندلیش) رو باهم بدید. در این صورت اگر یک مدول رو قبول بشید و اون یکی رو بیافتید، فقط برای همون مدول کارنامه میگیرید. یعنی مثلا فقط شغیفتلیش یا فقط موندلیش. در صورتیکه در عرض یکسال بتونید مدول افتاده رو هم پاس بشید، میتونید کارنامه اون رو هم بگیرید و در صورت نیاز یکیش کنید، دیرتر از این حالت یکی کردن کارنامه ها مقدور نیست.

    امتحان تلک B2: امتحان تلک شامل دو مدول کتبی و شفاهیه. مدول کتبی شامل تایل های لزن، هوغن، گرامر (Sprachbausteine) و شغایبنه، و مدول شفاهی هم شامل شپغشن. برای قبولی شما باید در هر مدول، حداقل 60 درصد از کل نمره رو کسب کنید. کل امتحان شامل 300 نمره هست که به صورت زیر تقسیم بندی میشه:

    کتبی:

    لزن 75 نمره

    هوغن 75 نمره

    گرامر 30 نمره

    شغایبن: 45 نمره

    • در بخش کتبی شما باید حداقل 135 نمره کسب کنید. نمره یک تایل مهم نیست، مثلا ممکنه شما از بخش گرامر هیچ نمره ای نگیرید، اما در مجموع 180 نمره رو کسب بکنید، در این حالت شما مدول کتبی رو قبول شدید.

    شفاهی: شغایبن 75 نمره: برای قبولی فرد باید بتونه حداقل نمره 45 رو کسب بکنه.

    نکته: اگر یکی از مدول هارو قبول بشید، تا آخر سال میلادی بعدی که امتحان دادید زمان دارید تا اون یکی مدول رو هم قبول بشید، (مثلا اگه ژانویه 2019 امتحان دادید تا دسامبر 2020 فرصت دارید) در غیر این صورت کل امتحان رو باید دوباره بدید.

    سوال: آیا میشه نتیجه شغیفتلیش از یکجا و موندلیش از یکجا دیگه رو ترکیب کرد و به سفارت یا دانشگاه تحویل داد؟

    با توجه به اینکه امتحان در این مراکز تفاوت ساختاری با هم دارن نمیشه، مگر اینکه با دانشگاه یا سفارت صحبت کنید و امیدوار باشید که برای شما استثنا قائل بشن! 

    ? آزمون TestDaf:

    تست داف در ایران برگزار میشه و زمان و نحوه ثبت نام هم در سایت گوته تهران گفته میشه. امتحان باز هم از همون 4 مهارت تشکیل شده و سیستم نمره دهیش به این گونست که برای پاس کردن باید 3 تا 5 بگیرین و اگه زیر 3 باشی یعنی افتادین. یک نکته مهم در مورد نمره قبول تست داف هست و اون اینه که: هر مهارت 5 نمره داره و نمره تست داف شما مساوی هست با کمترین نمره مهارتها یعنی اگر شما در سه مهارت 5 بگیرید اما فقط یک مهارت رو 3 بگیرید تست داف شما میشه 3! بله سختی تست داف دقیقا همینجاست. دانشگاه ها اکثرا از شما حداقل تست داف 4*4 قبول میکنن اما برای برخی دانشگاه ها مجموع نمره مهمه به عنوان مثال میگن تست داف 16، اگر اینطور باشه شانس قبولی هم بیشتره.

    کتابها: Mit Erfolg zur TestDaf, prufungstraining TestDaf, Training TestDaf 20 15, TestDaf training, Muster frufung 1-5 و علاوه بر اینها نمونه هایی که در سایت گوته هست.

    ? آزمون DSH: 

    این امتحان فقط در آلمان برگزار میشه و برای آمادگی میتونید در کلاسهای آمادگی این آزمون که در دانشگاه ها و موسسات برگذار میشه شرکت کنید. از نظر سختی آزمون به نظر من نمیشه گفت تست داف یا DSH اما از نظر شانس قبولی میشه گفت DSH. سیستم نمره دهی شبیه ب2 هست یعنی به 2 بخش شفاهی و کتبی تقسیم میشه و در کل شما باید هر 2 بخش رو قبول بشید. نمره بندی آزمون به این صورته:

    DSH1: min 57%

    DSH2: min 67%

    DSH3 min 82%

    برای دانشگاه اکثرا حداقل DSH2 مورد قبول هست که بستگی به رشته هم داره. 

    تفاوت دیگه این آزمون با تست داف اینه که در تست داف امتحان به صورت سراری در همه کشورها برگزار میشه و استاندارد همه یکی هست اما DSH در هر دانشگاه متفاوت هست بعضی خیلی سخت و بعضی نسبتا آسون. بهترین راه برای قبولی در این آزمون اینه که کلاسهای آمادگی آزمون دانشگاهی رو شرکت کنید که امتحان هم در همون دانشگاه قرار هست بدین چون شما رو متناسب با آزمون خودشون آماده میکنن و این امکان رو هم دارن که مهارت sprechen رو با چیز دیگه ای جایگزین کنن یعنی از دانشجوهای خودشون دیگه بخش شفاهی امتحان نگیرن و به جای اون نمره فعالیت کلاسی یا presentation در کارنامه شما لحاظ کنن.

    یک مسیله خیلی مهم در مورد این آزمون هست: هر مدرک DSH رو همه دانشگاه ها قبول ندارن. لیستی وجود داره به نام Registierte DSH prüfungen دانشگاهی که در این لیست باشه مدرکش رو همه دانشگاه ها قبول دارن و اگر در این لیست نباشه مدرکش فقط برای همون دانشگاه معتبره پس قبل از ثبت نام به این نکته دقت کنید.

    لینک Registierte DSH prüfungen

    لینک نمایندگی موسسه گوته در تهران

    لینک تست داف

    لینک انجمن فرهنگی اتریش در تهران

    ? آزمون Telc C1 Hochschule

    امتحان Telc از نظر من در مقایسه با Testdaf و DSHامتحان سخت تریه به چند دلیل: اول اینکه نمونه کافی سوال براش وجود نداره، ۳ یا ۴ تا؛ و البته کتاب های آماده سازی اونطور که در مورد dsh و testdaf هست، در مورد telc نیست. جدیدا تلک یک کتاب با 10 موضوع مختلف چاپ کرده که گرچه متن های بسیار خوبی داره، لغت های بسیار خوبی داره و موضوعات کاملا جدید هست، اما به هیچ وجه مثل کتاب fit für den Testdaf از جهت آماده سازی برای امتحان نمیشه، گرون هم هست، 27 یورو قیمت زیادیه برای کتابی که در واقع قرار امادگی ازمون باشه اما از جهاتی برای بالا بردن دانش و آشنایی با موضوعات قطعا کتاب خوبیه. دوم اینکه شبیه هیچ کدوم از امتحان هایی که در سطح ب ۲ گوته یا DSH یا Testdaf برگزار میشه نیست. سوم اینکه واقعا شما باید در حد س ۱ باشید یا نشون بدید که در اون حد بلدید، تا بشه پاسش کرد. اینجا سعی میکنم یه مقایسه ای بدم بین بخش های مختلف این سه امتحان، شاید بدرد دوستانی که میخوان این امتحان رو بدن بخوره:

    قسمت اول: Leseverstehen ?

    آزمون DSH: حداقل در دو شهری که من دیدم شما یک متن 60 یا 70 خطی دارین که خیلی سخت نیست و در انتها از اون متن سوالاتی پرسیده میشه که باید به صورت تشریحی پاسخ داده بشه، نکته مهم اینه که با اینکه شما جواب رو میدونید نباید به سادگی اون رو به همون ترتیبی که اومده پاسخ بدید، باید umschreiben کنید، یعنی اگه جواب رو به صورت جمله میبینید میبایست اون رو به صورت نومینال پاسخ بدید، این نکته خیلی مهمیه، شما باید نشون بدید چقدر خوب میتونید به صورت نومینال یا به صورت passivsatz پاسخ بدید، بر اساس هر دانشگاه که میخواید امتحان بدید نوع پاسخ دادن در مورد لزن فرق میکنه، در نتیجه دیدن نمونه های حل شده امتحان های دانشگاه های مختلف خیلی کمک کنندست.

    آزمون Testdaf: سه بخش هست، بخش اول تستی که یه سری Anzeige رو باید به افراد مختلف مرتبط کنید، مثل ب 1 و ب 2گوته، بخش دوم که یه متن تقریبا طولانی هست و 10تا سوال تستی، که نمونه ش رو باز تو امتحان های گوته دیدیم بخش سوم که سخت ترین هستش که پاسخ ها میبایست بین صحیح و غلط و در متن موجود نیست انتخاب بشه.

    آزمون Telc: سه بخش هست، بخش اول لوکن تکست ه، اما جاهای خالی بجای کلمه با جمله پر میشه، کمی سخت هست ارتباط بین جمله ها برقرار کردن، شما 8 تا جمله دارید 6 تا جای خالی، در واقع دو تا جمله در نهایت اضافه هستن، بخش دوم لزن، 6تا جمله هست 5 تا تکست، به این ترتیب که میبایست مشخص کنید هر جمله برای کودوم تکست مناسب هستش، حتما یک متن وجود داره که برای دو جمله مناسبه، در حالت سخت تر ممکنه یک متن وجود داشته باشه که هیچ جمله ای بهش نخوره، اون وقت دو متن باقی میمونه که هر کودوم دو جمله بهشون میخوره یا یک متن که سه تا جمله بهش بخوره، مثلا تو یه جمله نوشته نویسنده دید نقادانه داره، باید بگردید ببینید کودوم متن به کودوم جمله میخوره، بخش سوم لزنش هم مثه قسمت سوم لزن تست داف هست، با یک متن طولانی و 12 سوال و پاسخ ها میبایست بین صحیح و غلط و در متن موجود نیست انتخاب بشه و سوال دوازدهم هم سوالی هست کلی در مورد کل متن

    ارزیابی تلک:

    امتیاز بخش اول: 6 پاسخ درست 12امتیاز

    امتیاز بخش دوم: 6 پاسخ درست 12امتیاز

    امتیاز بخش سوم: 12 پاسخ درست 24 امتیاز

    مجموع 48امتیاز

    قسمت دوم Sprachbausteine یا wissenschaftssprachliche Strukturen یا همون گراماتیک ?

    آزمون DSH: شما یک متن لزن دارید، که قبلا خوندینش و به سوال هاش جواب دادید، از همون متن لزن، سوالای گرامری در میارن، مثلا یک جمله رو که به صورت relativ Satz هست رو باید به صورت partizip بنویسید، گاهی سوال ها رو میتونن بپیچونن، باید گرامرتون خوب باشه

    آزمون Testdaf: همچین بخشی در تست داف نداریم

    آزمون Telc: در قسمت گراماتیک که سوالای ۴ گزینه ای داره، من خودم نفهمیدم این قسمت رو چطور باید خوند، ۲۲ سوال ۴ گزینه ای هست، در واقع یک متن با 22جای خالیه و با سوالهای 4 گزینه ای پر میشه، به دایره لغت و پروپوزیستسیون شناسی شما بر میگرده؛ گرامر دونستن خب قطعا یه چیز الزامیه،- اون که ساده ست، که nicht nur بعدش میشه – sondern auch نه تنها لغت؛ بلکه افعال مختلف، با دانستن قسمت پریتریتوم و پارتیزیپ ۲ فعل ها، چون گاهی یه فعل رو میدن شما میدونید پارتیزیپ ۲ چیه ، نمیدونید دقیق چطور نوشته میشه، اون غلط ها هم تو گزینه ها هست

    ارزیابی تلک: امتیاز : 22 پاسخ درست 22 امتیاز  

    قسمت سوم Hörverstehen ? 

    آزمون DSH: امتحان هورن به دو صورت میتونه گرفته بشه،روش اول اینکه ابتدا یک نفر یک متن رو میخونه و شما همزمان با خوندن اون فرد اگه تونستید همه متن یا جاهایی که به نظرتون مهم میاد رو مینویسید، بستگی زیاد به تند نوشتن شما داره، قضیه اینجاست که همه متن مهم نیست، جاهایی خاصی مهم هست که اصولا کسی که داره متن رو میخونه با تاکید خاصی اون ها رو میخونه، بعد از اینکه یکبار خونده شد سوالات داده میشه و 10 دقیقه وقت دارید برای اینکه به سوالات نگاه کنید و بعد یکبار دیگه متن خونده میشه و بعد بار دوم تقریبا 40 دقیقه وقت برای انتقال جواب های درست به برگه اصلی جواب ها. در روش دوم اول برگه سوال ها رو میدن و بعد دوبار خونده میشه متن، یه سری دانشگاه ها مثه هانوفر و ماربورگ به روش اول امتحان رو برگزار میکنن و یه سری دانشگاه ها مثه ووپرتال به صورت دوم. تجربه دوستانی که به هر دو روش امتحان دادن گفتن که اگه برگه سوال رو همون اول قبل از دوبار خوندن پخش کنن سوالات جزیی تر هستش، ولی اگه سوالات رو پس از خوندن بار اول پخش کنن سوالات کلی تری پرسیده میشه

    آزمون Testdaf: سه بخش هست، بخش اول که میبایست به 8 تا سوال پاسخ داده بشه، در واقع در یک گفتگوی ساده چیزایی مطرح میشه که اون 8 تا سوال اون ها رو میپرسه (یک بار پخش میشه)، بخش دوم که باز یک گفتگو هست و 10 تا سوال رو باید با صحیح یا غلط پاسخ داد (یک بار پخش میشه)، بخش سوم که سخت ترین هستش که باز یک گفتگوی تخصصی هست و باید پاسخ سوالات مربوط به گفتگو رو نوشت، (دو بار پخش میشه).

    آزمون Telc: سه بخش هست، بخش اول ۱دقیقه وقت دارید ۱۰ تا جمله بخونید، بعد ۸نفر صحبت میکنن، باید تشخیص بدید کودوم جمله رو کی گفت، (یک بار پخش میشه)، بخش دومش ۱۰ تا سوال ۳ گزینه ای هست، در واقع ۴۰ تا جمله در ۳ دقیقه باید خوب خونده بشه، بعد یه مصاحبه شروع میشه و شما باید “بهترین گزینه” رو انتخاب کنید، در مورد همه گزینه ها هم بحث میشه، بسیار سخت تر از مدلیه که تو امتحان ب ۲ گوته بود، گاهی طرف داره حرف میزنه و پشت سر هم ۳ یا ۴ سوال رو جواب میده، تمرکز خیلی مهمه (یک بار پخش میشه) بخش سوم هم یک نفر تو یک کنفرانسی حرف میزنه و 10 تا سوال هست، باید جواب ها رو در بین صحبت های اون کنفرانس تشخیص داد و در جای مناسبش نوشت، مثل بخش اول تست داف میمونه، قبلش 1دقیقه وقت هست واسه خوندن سوال های این بخش (یک بار پخش میشه)

    ارزیابی تلک:

    امتیاز بخش اول: 8 پاسخ درست 8 امتیاز

    امتیاز بخش دوم: 10 پاسخ درست 20 امتیاز

    امتیاز بخش دوم: 10 پاسخ درست 20 امتیاز

    مجموع 48 امتیاز

    قسمت چهارم Schriftlicher Ausdruck ?

    آزمون DSH: بسته به دانشگاه های مختلف متفاوت هستش، ممکنه یک گرافیک (میله ای و …)، یک پروسه از تولید یک کالای خاص، یک روند که با شکل توضیح داده شده، یک متن چند خطی با چند تا سوال و نظرات موافق و مخالف و یا ترکیب همه این ها باشه، مهم اینه که اون ساختار مورد نظری که تو نمونه سوال های قبلی dsh های یک دانشگاه دیدید رو همونطور رعایت کنید و بنویسید،

    آزمون Testdaf: شما معمولا با یک ساختار مشخص مواجهه هستین، معمولا یک گرافیک هست و نظرات موافق و مخالف، و باید طبق چیزایی که تو کتاب های آماده سازی و نمونه سوالات دیدید بنویسید

    آزمون Telc: فقط یه جمله دارید که توش موضوع هست و دو تا جمله در مورد موافق ها و مخالف ها، میبایست حداقل ۳۵۰ کلمه بنویسید، اونطور که در تستداف ساختار مشخصی هست، ساختار خاصی در مورد تلک وجود نداره و باید ساختار رو خودتون بسازید، فقط یک نمونه تکست دیدم که تکست درست پر از دلایل مختلف بود

    قسمت آخرMündlich ?

    آزمون DSH: بسته به دانشگاه های مختلف شما یک متن رو دارید و 20دقیقه وقت، باید برای دو نفر präsentation بدید به صورت انفرادی، لغت های مختلف گراماتیک و روان صحبت کردن مهمه، گاهی دانشگاه های مختلف کسانی که در کلاس های آمادگیشون شرکت میکنن، همون کار در کلاس و präsentation داخل کلاس رو بعنوان امتحان موندلیش محسوب میکنن و امتحان دیگه ای برگزار نمیشه؛ گاهی دانشگاهی مثه مانهایم میگه اگه شما قبلا تستداف دادید و به هر دلیل مجبورید این امتحان dsh رو بدید؛ اگه موندلیش تستدافتون رو 4 یا 5 شدید دیگه نیاز به امتحان دادن موندلیش نیست برای بعضی دانشگاه ها امتحان موندلیش فرمالیته هست اما بعضی مثه ماربورگ نه

    آزمون Testdaf: در 7 قسمت موندلیش تست داف شما میدونید چی ازتون انتظار دارن، شما از قبل یکسری ساختار رو حفظ میکنید و زمان امتحان اون ها رو استفاده میکنید، مخصوصا حفظ کردن رد میتل های مختلف خیلی مهم و حیاتی هستش

    آزمون Telc: شما در این قسمت 20دقیقه وقت دارین برای آماده سازی و ۱ خط سوال؛ باید در مورد اون ۱ خط سوال خوب صحبت کنید و خوب نظر بدید، و پارتنرنتون هم مثه شما präsentation میده و شما باید اون همون لحظه نت بردارید، و ازش یک یا دو تا سوال بپرسید و در آخر präsentation پارتنرتون رو خلاصه کنید؛ ضمن اینکه diskussion داره و موضوعش رو نمیدونید، یعنی همون جا وقتی präsentation ها تموم شد، یه جمله از افراد مشهور آلمانی مثه گوته یا کسایی دیگه میذارن جلوتون، که اکثرا یه ضرب المثل هستش، باید همون موقع وارد بحث بشید با پارتنرتون، واسه خوندن اون جمله و فکر کردن بهش اگه لطف کنن ۱ دقیقه بهتون وقت میدن، دایره لغت های مختلف، گراماتیک و روان صحبت کردن مهمه.

    ⭕️ آزمون تلک در دو بخش هست

    ✅بخش Scriftliche Prüfung که تشکیل شده از بخش های :

    بخش Leseverstehen ?

    بخش Sprachbausteine ?

    بخش Hörverstehen ?

    بخش Schriftlicher Ausdruck ?

    ✅ و بخش Mündliche Prüfung

    برای قبولی در هر بخش باید نمره حد نصاب رو بیارید، یعنی در قسمت Scriftliche Prüfung میباست از 166 امتیاز که جمع 4 بخش هست حداقل 99 امتیاز رو بیارید تا پاس بشه و در قسمت Mündliche Prüfung هم میبایست از 48 امتیاز ممکن 29 امتیاز رو بیارید تا قبول بشید. هر دو امتحان در یک روز برگزار میشه و مستقل از هم هستن. در dsh شما حتما می بایست در قسمت شریفتلیش dsh 1 یا dsh 2 بیارید تا به امتحان موندلیش دعوت بشید، بسته به دانشگاه فرق میکنه. اگه تو یکی از این دو حد نصاب رو بیارید و دیگری رو بیوفتید، “دفعه بعد که امتحان میدید” فقط قسمت افتاده رو امتحان میدید. مثلا اگه شریفتلیش رو بیوفتید و موندلیش رو پاس بشید، دفعه بعد که امتحان میدید فقط شریفتلیش رو امتحان میدید، یعنی یه بار دیگه براتون مجموع لزن و تکست و هورن و گراماتیک به عنوان جمع حساب میشه و اگه به حد نصاب رسید، پاس میشید اگه بار دوم هم شریفتلیش رو بیوفتید دیگه همون موندلیش رو هم برای دفعه بعدش باید امتحان بدید. هیچ پیش نیازی هم برای دادن امتحان نیست، یعنی لازم نیست حتما مدرک خاص زبانی داشته باشید که بتونید امتحان بدید. نکته دیگه اینکه که گاهی خیلی سخته گاهی آسون، شانس خیلی مهمه. هر شهری ممکنه چندین جای مختلف داشته باشه که telc برگزار میکنه؛ تو ماربورگ ۳جای مختلف telc برگزار میشه که یه جا هر ماه برگزار میکنه، جاهای دیگه ممکنه ۴ بار در سال یا ۶ بار در سال برگزار کنن. هزینه امتحان telc هم 150 یورو هستش؛ جوابش هم ۵ یا ۶ هفته طول میکشه، میتونید ۳۰ یورو اضافه بدید ۳ تا ۴هفته ای جواب بگیرید. هزینه امتحان dsh بسته به دانشگاه های مختلف از 90 یورو هست تا 165 یورو، و گاهی تا دو هفته هم طول میکشه جواب بدن. هزینه تست داف در آلمان 175 یورو ه، و 6 هفته طول میکشه تا جواب بگیرید

    نظر شخصی: از نظر من سختی و ساده بودن هر امتحان به خود شخص بستگی داره، به تجربه شخصی اون فرد و این که با کودوم راحت تره، اما من بخوام امتحان بدم dsh رو امتحان میدم – گرچه اونم دردسر های خودشو داره.  

    اگه مطلب براتون مفید بود لطفا به ما امتیاز بدید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    اشتراک گذاری:

    مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

    دیدگاهتان را بنویسید